BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Šiame tinklapyje gali būti naudojami slapukai ar kiti jūsų asmens duomenys tinklapio funkcionalumo tikslais. Kai kurie iš šių slapukų yra būtini, o kiti padeda mums patobulinti jūsų patirtį ir gauti duomenų, kaip ši svetainė yra naudojama.

Duomenų apsaugos politika Slapukų naudojimo taisyklės

KONKURENCIJOS TARYBOS VEIKLOS 2024 M. ATASKAITA PRISTATYTA SEIMO AUDITO KOMITETE

2025 06 04

Konkurencijos tarybos pirmininkė Jolanta Ivanauskienė šiandien vykusiame Seimo Audito komiteto posėdyje pristatė 2024 m. institucijos veiklos ataskaitą ir atsakė į parlamentarų klausimus.

Anot J. Ivanauskienės, pagrindinis Konkurencijos tarybos veiklos vertinimo rodiklis yra institucijos vartotojams kuriama nauda, kuri apskaičiuojama kasmet nuo 2011 m., remiantis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos metodika. 2022–2024 m. Konkurencijos tarybos veiklai iš šalies biudžeto skirtas 1 euras atnešė beveik 6 eurus tikėtinos naudos vartotojams, o vidutinė metinė tiesioginė tikėtina nauda vartotojams sudarė 17,5 mln. Eur. Atsižvelgiant į tarptautinę praktiką, naudos vartotojams vertinimas neapima baudų, kurių pernai buvo paskirta 3,12 mln. Eur, o 3,07 mln. Eur sumokėta į valstybės biudžetą.

„Konkurencijos tarybos sukuriama nauda atspindi tikėtinus sutaupymus, atitenkančius vartotojams dėl mūsų institucijos priimtų sprendimų, susijusių su išaiškintais konkurenciją ribojančiais susitarimais ir įmonių planuojamų susijungimų priežiūra, ypač jeigu sandoris uždraudžiamas dėl, tikėtina, galinčių pakilti kainų vartotojams. Tačiau mūsų institucija kuria ir netiesioginę naudą, kuri pasireiškia per atgrasomąjį sprendimų poveikį, kai įmonės, žinodamos apie mūsų aktyvią veiklą ir priimamus sprendimus, nedaro pažeidimų ir tokiu būdu vartotojai taip pat gauna naudą“, – sakė J. Ivanauskienė.

Praėjusiais metais, siekdama įvertinti savo veiklos atgrasomąjį poveikį, Konkurencijos taryba užsakė įmonių apklausą, kurios rezultatai parodė, kad vienas institucijos nustatytas konkurenciją ribojantis susitarimas atgraso nuo daugiau kaip 40 panašaus pobūdžio susitarimų. Tai rodo, kad institucijos kuriama netiesioginė nauda vartotojams gerokai viršija tiesioginę naudą.

2024 m. institucija nustatė 4 Konkurencijos įstatymo pažeidimus, iš jų – 3 susitarimus dėl kainų įvairiuose vartotojams aktualiuose sektoriuose. Taip pat buvo išnagrinėtos 37 koncentracijos: duoti 36 leidimai (34 verslo sandoriai įvertinti per vidutiniškai 20 darbo dienų), o vienas sandoris tarp kiaušinių gavybos įmonių uždraustas, nustačius, kad po koncentracijos galėtų padidėti pigiausių kiaušinių kainos.

Konkurencijos tarybos vadovė Seimo nariams paaiškino, kad institucija siekia išlaikyti balansą tarp atliekamų tyrimų ir vykdomos šviečiamosios bei prevencinės veiklos. Ekspertai pernai iš viso parengė 11 šviečiamojo pobūdžio priemonių (atmintinių, gairių, videomokymų) ir teikė 64 konsultacijas bei išsiuntė prevencinius raštus verslui ir viešiesiems subjektams. Be to, 2024 m. Konkurencijos tarybos ekspertai įvertino beveik 600 teisės aktų projektų, į 80 proc. teiktų pastabų įstatymo leidėjai atsižvelgė. Teismai galutiniais sprendimais visiškai ar iš dalies patvirtino visus pažeidėjų apskųstus Konkurencijos tarybos nutarimus.

Ypatingas dėmesys pernai buvo skirtas keturiems sektoriniams prioritetams: energetikai, sveikatos (įskaitant farmaciją) sektoriui, mažmeninei prekybai bei skaitmeninėms rinkoms. Šiais metais Konkurencijos taryba tarp sektorinių prioritetų yra įtraukusi gynybą – šiuo metu aktyviai bendradarbiaujama su Krašto apsaugos ministerija vykdant prevencinį darbą, kad gynybos sektoriui skiriamos lėšos viešuosiuose pirkimuose būtų panaudojamos kuo efektyviau, užkertant kelią galimiems konkurenciją ribojantiems susitarimams.

J. Ivanauskienė akcentavo, kad institucija, vadovaudamasi sektoriniais prioritetais, siekia daryti teigiamą pokytį tose rinkose, kurios yra aktualiausios šalies ekonomikai bei vartotojams. Tačiau sektorinių prioritetų įvardijimas nereiškia, kad Konkurencijos taryba nevykdytų tyrimų kituose sektoriuose, jeigu kiltų įtarimų dėl galimų Konkurencijos įstatymo pažeidimų.

Vienas iš klausimų, aptartų Audito komiteto posėdyje, buvo susijęs su institucijos galimybe atsisakyti vykdyti tam tikrus tyrimus, jeigu jie neatitinka Konkurencijos tarybos veiklos prioriteto – atlikti tyrimus, kurie reikšmingai prisidėtų prie veiksmingos konkurencijos apsaugos bei vartotojų gerovės.

„Galimybė taikyti prioriteto principą leidžia nedidelėms institucijoms, kokia yra ir Konkurencijos taryba, efektyviau naudoti turimus ribotus finansinius bei žmogiškuosius išteklius ir susitelkti į reikšmingiausius tyrimus, kad būtų galima spręsti aktualias konkurencijos problemas ir savo veikla kurti kuo didesnę naudą vartotojams. Todėl neišvengiamai dalies tyrimų nepradedame ypač tais atvejais, kai problema yra aktuali ne plačiajai visuomenei, o tik pavienėms įmonėms, kurios gali savo interesus ginti teismuose civiline tvarka“, – sakė J. Ivanauskienė.

Išsami 2024 m. veiklos ataskaita skelbiama Konkurencijos tarybos svetainėje.

Konkurencijos taryba yra Seimui atskaitinga nepriklausoma institucija, kurios vadovas pagal Konkurencijos įstatymą kasmet teikia veiklos ataskaitą Vyriausybei ir Seimui.

Atnaujinta: 2025 06 04