Skaitmeninės rinkos
Nuo 2025 m. sausio 1 d. Konkurencijos taryba prižiūri, kaip Lietuvoje įgyvendinamas 2019 m. birželio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2019/1150 dėl verslo klientams teikiamų internetinių tarpininkavimo paslaugų sąžiningumo ir skaidrumo didinimo (toliau – Reglamentas).
Reglamentu siekiama, kad internetinių tarpininkavimo paslaugų verslo klientams ir bendrovių interneto svetainių naudotojams interneto paieškos sistemų atžvilgiu būtų užtikrinamas skaidrumas, sąžiningumas ir veiksmingos teisių gynimo galimybės. Taigi, Konkurencijos taryba vykdydama Reglamento įgyvendinimo priežiūrą sieks, kad interneto ekosistema būtų sąžininga ir skaidri, kurioje internetinių tarpininkavimo paslaugų teikėjai ir interneto paieškos sistemų valdytojai elgiasi atsakingai.
Pagal Lietuvos Respublikos internetinių tarpininkavimo paslaugų ir interneto paieškos sistemų priežiūros įstatymą Konkurencijos taryba prižiūri internetinių tarpininkavimo paslaugų ir interneto paieškos sistemų paslaugų teikėjų (toliau – teikėjai) veiksmų atitiktį Reglamento reikalavimams nepriklausomai nuo teikėjų įsisteigimo ar gyvenamosios vietos, jeigu:
- jie teikia ar siūlo savo paslaugas verslo klientams ir bendrovių interneto svetainių naudotojams, kurių įsisteigimo arba gyvenamoji vieta yra Lietuvos Respublikoje; ir
- šie verslo klientai ir bendrovių interneto svetainių naudotojai, naudodamiesi teikėjų paslaugomis, siūlo prekes ar paslaugas Lietuvos Respublikoje esantiems vartotojams.
Į Konkurencijos tarybą su prašymu pradėti Reglamento pažeidimo tyrimą gali kreiptis:
- internetinių tarpininkavimo paslaugų teikėjų verslo klientai;
- bendrovių interneto svetainių naudotojai;
- šiems subjektams atstovaujančios, Europos Sąjungoje įsteigtos organizacijos, asociacijos ir viešosios įstaigos.
Minėti subjektai savo pažeistas teises ir teisėtus interesus taip pat gali ginti kreipdamiesi į nacionalinius teismus.
Reglamento reikalavimai taikomi:
- Internetinių tarpininkavimo paslaugų teikėjams, kurie teikia informacinės visuomenės paslaugas, o jos:
- leidžia verslo klientams siūlyti prekes arba paslaugas vartotojams siekiant sudaryti sąlygas tų verslo klientų ir vartotojų tiesioginiams tarpusavio sandoriams, neatsižvelgiant į tai, kur tie sandoriai galiausiai sudaromi;
- yra teikiamos verslo klientams, remiantis sutartiniais santykiais tarp tų paslaugų teikėjo ir verslo klientų, kurie vartotojams siūlo prekes ar paslaugas.
- Interneto paieškos sistemoms.
Reglamento reikalavimus galima suskirstyti į tokias pagrindines kategorijas:
- Reglamentas nustato tam tikras taisykles sutarčių tarp internetinių tarpininkavimo paslaugų teikėjų ir verslo klientų sąlygoms, pavyzdžiui, sutarties sąlygos turi būti lengvai prieinamos, išsamios, skaidrios ir parengtos paprasta ir suprantama kalba.
- Verslo vartotojo tapatybė turi būti aiškiai matoma internetinėje tarpininkavimo platformoje.
- Verslo klientai turi būti tinkamai ir iš anksto įspėti apie tarpininkavimo paslaugų nutraukimą.
- Paslaugų teikėjas turi iš anksto pateikti pagrindinių parametrų, lemiančių reitingą, aprašymą ir paaiškinti, kodėl šie pagrindiniai parametrai yra santykinai reikšmingi, palyginti su kitais parametrais.
- Internetinių tarpininkavimo paslaugų teikėjas savo taisyklėse turi apibūdinti siūlomų pagalbinių prekių ar paslaugų pobūdį ir aprašyti, kokiomis sąlygomis verslo naudotojai gali siūlyti savo pagalbines prekes ir paslaugas naudodamiesi tomis internetinio tarpininkavimo paslaugomis.
- Paslaugų teikėjas turi aprašyti visus atvejus, kuomet jo (ar su juo susijusių įmonių) siūlomoms prekėms ar paslaugoms ir verslo vartotojų siūlomoms prekėms ar paslaugoms yra ar gali būti taikomos skirtingos sąlygos.
- Internetinių tarpininkavimo paslaugų teikėjas į savo sąlygas turi įtraukti informaciją apie tai, kokia prieiga prie asmens duomenų ar kitų duomenų verslo vartotojams suteikiama internetinių tarpininkavimo paslaugų naudojimo tikslais, pavyzdžiui, prieiga prie reitingų, vertinimų.
- Visi verslo vartotojams taikomi apribojimai turi būti aiškiai aprašyti taisyklėse ir sąlygose, jei jie nusprendžia siūlyti tas pačias prekes ar paslaugas ne internetinių tarpininkavimo paslaugų tiekėjo, o kitose platformose ar savo interneto svetainėje.
- Vidinės skundų nagrinėjimo sistemos ir mediacijos reikalavimai taikomi tik tiems internetinių tarpininkavimo paslaugų teikėjams, kurie yra vidutinės ar didelės įmonės.
Interneto paieškos sistemoms taikomi ne visi, o tik paieškos rezultatų reitingavimo ir skaidrumo, taikant skirtingas sąlygas, reikalavimai.
Konkurencijos taryba, nustačiusi Reglamento pažeidimą, turi teisę pažeidimą padariusiems asmenims:
- duoti privalomus nurodymus nutraukti neteisėtą veiklą ar neteisėtus veiksmus, įvykdyti teisės aktuose nustatytą pareigą, atlikti kitus konkrečius veiksmus, pašalinančius pažeidimo pasekmes, taip pat nustatyti šių nurodymų įvykdymo terminus ir kitas sąlygas;
- skirti nuo 300 iki 15 000 eurų dydžio baudą.