BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Šiame tinklapyje gali būti naudojami slapukai ar kiti jūsų asmens duomenys tinklapio funkcionalumo tikslais. Kai kurie iš šių slapukų yra būtini, o kiti padeda mums patobulinti jūsų patirtį ir gauti duomenų, kaip ši svetainė yra naudojama.

Duomenų apsaugos politika Slapukų naudojimo taisyklės

KONKURENCIJOS TARYBA ATKREIPIA PERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ DĖMESĮ, KAD TURI BŪTI UŽTIKRINAMA KONKURENCIJA ORGANIZUOJANT VIEŠUOSIUS PIRKIMUS

2013 03 06

Konkurencijos taryba, atsižvelgdama į AB „Lietuvos geležinkeliai“ spaudos pranešimą apie projekto „Rail Baltica“ rangos darbų pirkimo konkursą, skirtą geležinkelio ruožo Kazlų Rūda-Kaunas rekonstrukcijai, bei įvertinusi jame pateiktą informaciją, atkreipia dėmesį, kad tam tikrais bendrovės veiksmais organizuojant viešąjį pirkimą, gali būti iškraipoma ar ribojama konkurencija tarp šio viešojo rangos darbų pirkimo dalyvių.

Kaip nurodoma AB „Lietuvos geležinkeliai“ spaudos pranešime, „siekiant geriausio rezultato, konkurso darbai yra padalyti į tris dalis – galbūt rangovai pageidaus pasidalyti rekonstruojamą ruožą dalimis. Tikimasi, kad konkursas sudomins daugumą įmonių ir sveika konkurencija padės pasiekti aukščiausios kokybės paslaugas už optimalią kainą“. Iš tokios viešai pateikiamos informacijos galima suprasti, kad pati perkančioji organizacija sudaro sąlygas ar netgi skatina rangovus „pasidalyti rekonstruojamą ruožą dalimis“, t. y.iš anksto nuspręsti viešojo pirkimo dalies laimėtoją ar pasidalyti rinką pagal teritoriją.

Konkurencijos taryba atkreipia dėmesį, kad Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio 1 dalis draudžia visus susitarimus, kuriais siekiama riboti konkurenciją arba kurie riboja ar gali riboti konkurenciją, pavyzdžiui, susitarimus tiesiogiai ar netiesiogiai nustatyti (fiksuoti) tam tikros prekės kainas ar susitarimus pasidalyti prekės rinką teritoriniu pagrindu, pagal pirkėjų ar tiekėjų grupes ar kitu būdu. Be to, vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis, atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją turi būti laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų (Viešųjų pirkimų įstatymo 3 str., 119 str. 3 d.). Perkančioji organizacija turi siekti minėtų principų laikymosi ne tik organizuodama konkrečią pirkimo procedūrą, bet ir nustatydama taisykles tokioms procedūroms įgyvendinti.

Pažymėtina, kad vienas esminių viešųjų pirkimų bruožų yra tas, kad perkančioji organizacija, organizuodama viešąjį pirkimą, turi siekti iš tame viešajame pirkime dalyvaujančių kelių ar net keliolikos tiekėjų nepriklausomai parengtų pasiūlymų išsirinkti tiekėją, galintį pateikti efektyviausią pasiūlymą. Vykdydama pirkimus, ji turi užtikrinti, kad būtų ne tik formaliai laikomasi minimalių viešojo pirkimo organizavimo reikalavimų, bet ir atlikti tokius veiksmus, kad būtų kiek įmanoma pasinaudota konkurencijos teikiama nauda. Perkančioji organizacija, parinkdama viešojo pirkimo būdą, nustatydama procedūras ir reikalavimus, turi stengtis, kad viešajame pirkime būtų užtikrinta kuo aktyvesnė konkurencija, kad būtų sudarytos sąlygos pasiūlymus pateikti kuo didesniam ūkio subjektų skaičiui, o ne atvirkščiai – sudaryti sąlygas ir skatinti potencialius viešojo pirkimo dalyvius tartis ar derinti savo pasiūlymus.

Nors viešojo pirkimo išskaidymas į kelias dalis gali užtikrinti didesnį dalyvaujančių ūkio subjektų skaičių, sudaryti sąlygas konkurse dalyvauti ir mažoms ar vidutinėms įmonėms, kurios neturėtų reikiamų pajėgumų dalyvauti visos apimties neišskaidytame viešajame pirkime, perkančiosios organizacijos turėtų atkreipti dėmesį, kad viešojo pirkimo išskaidymas taip pat gali palengvinti galimybes ūkio subjektams pasiskirstyti viešojo pirkimo dalis, nuspręsti laimėtojus ir pan.

Pažymėtina, kad viešųjų pirkimų tikslas – racionalus lėšų naudojimas – gali būti pasiekiamas tik esant sąžiningai konkurencijai, tad pati perkančioji organizacija turi būti suinteresuota, jog viešajame pirkime dalyvaujantys ūkio subjektai savarankiškai ir nepriklausomai parengtų ir teiktų pasiūlymus.

Iš AB „Lietuvos geležinkeliai“ viešai skelbiamos informacijos galima spręsti, kad šios perkančiosios organizacijos vieši pareiškimai, skatinantys, kad atskirų konkurso dalių laimėtojus nuspręstų ir konkurso dalis „pasidalintų“ patys viešojo pirkimo dalyviai, gali skatinti konkurenciją ribojančius ar iškreipiančius veiksmus.

Siekdama viešųjų pirkimo konkursus padaryti skaidresnius, padėti perkančiosioms organizacijoms užtikrinti sąžiningą konkurenciją dar viešojo pirkimo organizavimo etape, taip pat atpažinti galimų draudžiamų susitarimų požymius tarp viešojo pirkimo dalyvių ir laiku užkirsti kelią šiems pažeidimams, Konkurencijos taryba siūlo perkančiosioms organizacijoms vadovautis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (OECD) parengtomis rekomendacijomis, o apie pastebėtus pažeidimus informuoti Konkurencijos tarybą.

 

Komunikacijos skyrius

Atstovė viešiesiems ryšiams
Atnaujinta: 2015 12 14