KONKURENCIJOS TARYBA LEIDO ĮSIGYTI UAB „VESIGA“ AKCIJAS
Posėdyje išnagrinėjusi UAB „ZIP3“ pateiktą pranešimą apie koncentraciją įsigyjant 100 proc. UAB „Vesiga“ akcijų ir įvertinusi esamą padėtį padažų ir pagardų rinkoje Lietuvoje bei minimos rinkos perspektyvas, Konkurencijos taryba leido vykdyti šią koncentraciją pagal pateiktą pranešimą.
UAB „ZIP3“ per jos kontroliuojamą įmonę priklauso 100 proc. UAB Vilniaus majonezo gamykla akcijų, o Kėdainių rajone esanti UAB „Vesiga“ specializuojasi majonezo, garstyčių bei pomidorų padažų gamyboje ir rinkai tiekia produkciją su žinomu „Daumantų“ prekės ženklu.
Konkurencijos taryba UAB „ZIP3“ vykdomą koncentraciją įsigyjant 100 proc. UAB „Vesiga“ akcijų įvertino kaip horizontalią, keičiančią koncentracijos laipsnį atitinkamoje padažų ir pagardų rinkoje, tačiau dėl to nebus sukuriama ar sustiprinama dominuojanti padėtis ar itin apribojama konkurencija atitinkamoje rinkoje. Konkurencijos taryba įvertino ir tai, kad po koncentracijos reikšmingai keičiasi koncentracijos laipsnis viename iš šios rinkos segmentų - majonezo segmente. Tačiau padėties rinkoje analizė parodė, kad po koncentracijos kontrolę įgyjantis ūkio subjektas neįgis absoliutaus pranašumo, dėl to papildomų kliūčių, leidžiančių riboti laisvą įėjimą į rinką, nebus sukurta.
Prekyba majonezu su ES šalimis vyksta laisvai - netaikomi jokie importo ar eksporto tarifai, kvotos ar kiti apribojimai, o importui iš kitų šalių taikomi 7,7 proc. konvenciniai muitai. Dėl minimalių importo suvaržymų ir palyginti ilgo prekių galiojimo laiko didėja asortimentas ir mažėja kainos, todėl Lietuvos vartotojai turi didesnį ne tik majonezo, bet ir padažų ir pagardų pasirinkimą. Laisvą įėjimą į rinką nulemia ir tai, kad majonezo gamybos technologija nesudėtinga ir nereikalaujanti didelių investicijų.
Vertindama padažų ir pagardų rinkos raidos tendencijas, Konkurencijos taryba pastebėjo, kad didėja pasiūlos pakeičiamumas ir nyksta ribos tarp atskirų rinkos segmentų ir rūšių dėl besikeičiančių vartotojų prioritetų. Tai susiję su siekiais sveikai maitintis ir kintančia valgių ruošimo kultūra. Šios aplinkybės verčia Lietuvos gamintojus kurti naujus produktus, atitinkančius vartotojų poreikius, plėsti prekių asortimentą gaminant ne tik tradicinius produktus - majonezą, ketčupą, pomidorų padažą, bet ir užpilus, pagardus su įvairiais priedais Tačiau lietuviai palyginti su kitų Europos valstybių gyventojais suvartoja labai daug majonezo. 2003 m. sausį UAB „Vesiga“ užsakymu „SIC rinkos tyrimai“ atliktas tyrimas parodė, kad Lietuvoje majonezą vartoja per 80 proc. gyventojų ir didelę reikšmę jų pasisrinkimui turi šio produkto kaina. Vienas Lietuvos gyventojas 2001 m. vidutiniškai suvartojo 3,45 kg majonezo - tai vienas didžiausių rodiklių pasaulyje.
Vertindama padėtį rinkoje, Konkurencijos taryba atsižvelgė į tai, kad net ir didieji Lietuvos majonezo ir padažų gamintojai iš esmės negali rinkoje diktuoti savo sąlygų, neatsižvelgdami į konkurentus, tiekėjus ir vartotojus. Ūkio subjektai negali ypatingai paveikti esamų kainų ir kitų pardavimo sąlygų, kadangi pirkėjai gali lengvai pakeisti šią prekę panašia ar pirkti ją iš kitų ar kitur esančių gamintojų ir pardavėjų. ES valstybių padažų ir pagardų rinkose dominuoja tarptautiniai gamintojai ir jų prekių ženklai: „Unilever“, „Nestle“, „Heinz“, „Danone“, „Hellmann’s“ ir kt. Didžiausi gamintojai paprastai gamina ir majonezą, ir pomidorų padažus, garstyčias, krienus bei kitą panašią produkciją, priskiriamą padažams ir pagardams, kadangi visų šių produktų gamybą gamintojai gali keisti be didelių sąnaudų ir ypatingų investicijų. Lietuvoje šioje rinkoje įvairių gaminių siūlo UAB „Notomas“ („Veiverių“ majonezas), UAB „Suslavičius-Felix“, Kėdainių konservų fabrikas, Latvijos bendrovė „Spilva“ ir kiti gamintojai. Nemažą įtaką majonezo pardavimams turi prekybos tinklai, užsakantys gaminti majonezą su savo prekės ženklu: UAB „Rimi Lietuva“ - majonezą „Anuga“, UAB „VP Market“- majonezą „Taupa“, UAB „Palink“- majonezą „Toks“.
Atstovė viešiesiems ryšiams