KONKURENCIJOS TARYBA: NE VIEN RŪPESTIS VISUOMENĖS SVEIKATA LĖMĖ ALUDARIŲ SUSITARIMĄ
Kovo 4 d. Lietuvos Respublikos Konkurencijos taryba (toliau - Konkurencijos taryba, institucija) nutarė, kad Lietuvos aludarių gildija, AB „Gubernija“, UAB „Kalnapilio – Tauro grupė“, UAB Restoranas „Apynys“, TŪB „Rinkuškiai“, UAB „Švyturys – Utenos alus“, AB „Volfas Engelman“ (toliau – Lietuvos aludarių gildija ir jos nariai arba susitarimo dalyviai), sudariusios draudžiamą susitarimą riboti alaus gamybą, pažeidė Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 5 straipsnio 1 dalį ir Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 101 straipsnio 1 dalį.
Konkurencijos taryba nustatė, kad Lietuvos aludarių gildija ir jos nariai 2004 – 2013 m. buvo sudarę ir Lietuvos aludarių Garbės kodekse (toliau – garbės kodeksas) įtvirtinę susitarimą negaminti tam tikro stiprumo alaus.
Konkurencijos tarybos vertinimu, Lietuvos aludarių gildija ir jos nariai, sudarydami šį susitarimą, pažeidė konkurencijos teisės reikalavimus: sudarytas susitarimas sudarė sąlygas išvengti konkurencijos konkrečiame alaus rinkos segmente, prognozuoti konkurentų elgesį ir numatyti jų veiksmus, susijusius su alaus gamybos apimtimis.
Tyrimo metu buvo nagrinėjamos visos su įtariamu pažeidimu susijusios aplinkybės. Tyrimo metu nustatyti faktai leidžia teigti, kad ne vien rūpestis visuomenės sveikata lėmė aludarių susitarimą.
Tyrimo eigoje išaiškėjo, kad viešai paskelbtas Lietuvos aludarių gildijos ir jos narių įsipareigojimas apriboti stipraus alaus gamybą buvo nekart keičiamas, atsižvelgiant į įmonių interesus: alaus gamybos ribojimai buvo nustatomi atsižvelgiant į susitarimo dalyvių gamybos planus, taip pat į tai, kad tam tikro stiprumo alaus gamyba neteikė norimo pelno. Konkurencijos tarybos ekspertai atkreipia dėmesį į tai, kad Lietuvos aludarių gildija ir kai kurie jos nariai, viešai deklaruodami siekį spręsti su neatsakingu alkoholio vartojimu susijusias problemas, vidinio susirašinėjimo dokumentuose naudojo kitus argumentus:
- „... del laipsniu turetu buti lengva rasti kompromisa ir visi nuo to tik daugiau uzdirbtumeme, o ir prasikomunikuotume gerai. ... Paspausk kad mazintumem ...“ [i];
- Mano siulymas del pasikeitusiu aplinkybiu pritarti 9.5 sugrazinimui visiems nariams ir pasirasant nauja Kodekso redakcija, jeigu kam kils klausimu, graziai paaiskinti kas mus priverte tai padaryti: reklamos ir kiti draudimai, akcizu kelimas, stipraus alkoholio dominavimas ir t.t.“
„[k]albant apie ... susitarimą negaminti stipresnio nei 7,5 proc. alk. tūrio alaus, dėl akcizo mokesčio tokio alaus gamyba yra nepelninga komercinė veikla“.
Vertindama Lietuvos aludarių gildijos ir jos narių susitarimą, Konkurencijos taryba, konstatavo, kad tyrimo metu susitarimo dalyvių pateikti argumentai dėl susitarimo galimos naudos visuomenei nėra pagrįsti jokiais objektyviais įrodymais.
Įvertinusi tyrimo metu nustatytas aplinkybes, Konkurencijos taryba nutarė, kad savo veiksmais Lietuvos aludarių gildija ir jos nariai pažeidė Konkurencijos įstatymo 5 straipsnį ir Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 101 straipsnio 1 dalį, draudžiančius konkurenciją ribojančius susitarimus.
Atsižvelgiant į tai, kad Konkurencijos tarybos tyrimo eigoje, susitarimo dalyviai nutraukė konkurenciją ribojančius veiksmus bei tai, kad 2008 m. rašte institucija teigė neturinti pastabų tuometinei garbės kodekso redakcijai, Konkurencijos taryba Lietuvos aludarių gildijai ir jos nariams neskyrė LR konkurencijos įstatyme numatytų sankcijų.
Konkurencijos taryba atkreipia dėmesį į tai, kad ne tik susitarimai dėl kainų, bet ir dėl gamybos apimčių, inovacijų taikymo ir kt. sąlygų gali pažeisti konkurencijos teisę.
Konkurencijos taryba yra parengusi patarimus įvairių asociacijų nariams, kuriuose išsamiai paaiškina, kaip nepažeisti konkurencijos teisės normų. Ši informacija yra skelbiama Konkurencijos tarybos tinklalapyje: čia (586.3 KB ).
Konkurencijos tarybos nutarimas skelbiamas čia.
Pastaba:
Priklausymas asociacijoms gali būti naudingas: ūkio subjektai gali reguliariai susitikti, aptarti rinkoje vykstančius procesus, pasikeitimus, aktualias problemas, tobulėti dalindamiesi žiniomis, patirtimi bei specifine srities informacija. Tačiau pagal Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio reikalavimus yra draudžiami visi susitarimai, kuriais siekiama apriboti konkurenciją arba kurie riboja ar gali riboti konkurenciją, pavyzdžiui, susitarimai:
1. Fiksuoti prekės kainas ir (ar) kitas prekybos sąlygas;
2. Pasidalinti rinką teritoriniu pagrindu ar pagal pirkėjų grupes;
3. Riboti gamybos ar prekybos apimtis, inovacijas, technologinę pažangą;
4. Taikyti diskriminacines sąlygas.
[i] Čia ir kitur pateikiamose citatose kalba netaisyta.