KONKURENCIJOS TARYBA NEBEVYKDYS KLAIDINANČIOS IR LYGINAMOSIOS REKLAMOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ
Nuo gegužės 1 d., įsigaliojus Reklamos įstatymo pataisoms, Konkurencijos tarybos vykdytas klaidinančios reklamos ir lyginamosios reklamos priežiūros funkcijas perims Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).
Konkurencijos taryba praėjusiais metais atkreipė tuometės Ūkio ministerijos dėmesį į būtinybę konsoliduoti reklamos priežiūros funkcijas, nes dabartinis reguliavimas nėra veiksmingas, ir buvo pasirengusi jas perimti. Po diskusijų ministerija nusprendė inicijuoti įstatymų pataisas ir iki šiol Konkurencijos tarybos vykdytas klaidinančios reklamos ir lyginamosios reklamos priežiūros funkcijas patikėti VVTAT.
Šių metų kovą Seimas pritarė ne tik Reklamos, bet ir su būsimais pokyčiais susijusių Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo, Konkurencijos, Visuomenės informavimo įstatymų, Administracinių nusižengimų kodekso pataisoms.
Konkurencijos taryba, nors ir nebevykdys Reklamos įstatyme numatytų reikalavimų įgyvendinimo priežiūros, toliau tęs du tyrimus, pradėtus 2018 m. ir 2019 m., dėl galimai klaidinančių vaistinių tinklų reklamų, kuriose skelbta apie taikomas nuolaidas senjorams ir mamų bei kūdikių prekėms. Tyrimus tikimasi užbaigti ir sprendimus paskelbti šiais metais. Taip pat bus baigiami nagrinėti ir iki 2019 m. gegužės 1 d. gauti skundai bei pareiškimai dėl galimai klaidinančios ar lyginamosios reklamos.
Vėliau gautus skundus iš vartotojų ar ūkio subjektų Konkurencijos taryba persiųs funkcijas perimančiai VVTAT. Konkurencijos tarybos ekspertai yra pasiruošę šiai institucijai perduoti sukauptą patirtį tiek atliekant tyrimus, tiek ginant sprendimus teismuose.
2001–2018 m. Konkurencijos taryba už Reklamos įstatymo pažeidimus iš viso nubaudė 96 įmones, kai kurios jų sankcijų sulaukė po kelis kartus. Minėtu laikotarpiu iš viso skirta baudų už 625 415 Eur.
Nuo 2013 m., kai Reklamos įstatyme buvo numatyta galimybė dėl pažeidimų įtariamoms įmonėms siųsti įspėjimus, kad šios pašalintų galimai klaidinančią reklamą, nemažai dėmesio skirta prevencijai. Buvo parengtos Klaidinančios ir neleidžiamos lyginamosios reklamos vertinimo gairės bei Rekomendacijos dėl kainų palyginimo reklamose – šiuose dokumentuose detaliai paaiškintos taisyklės, kurių verslo įmonės turi laikytis, kad išvengtų Reklamos įstatymo pažeidimų. Taip pat siekdama informuoti reklamos skleidėjus apie teisinį reglamentavimą, Konkurencijos taryba nuosekliai vykdė įvairių sričių reklamos stebėsenas. Pastebėjus galimai vartotojus klaidinančias reklamas, verslo atstovams būdavo siunčiami įspėjimai pakeisti arba nutraukti platinti tokias reklamas. Jeigu reklamos davėjai ignoruodavo įspėjimus, institucija pradėdavo tyrimus ir, nustačiusi pažeidimus, skirdavo baudas.
2013–2018 m. tiek savo iniciatyva, tiek skundų pagrindu Konkurencijos taryba išnagrinėjo 2376 reklamas ir išsiuntė 1036 įspėjimus įmonėms dėl galimai klaidinančios reklamos. Absoliuti dauguma ūkio subjektų reklamas pakeisdavo arba jų platinimą nutraukdavo.