KONKURENCIJOS TARYBA: RINKOS MONOPOLIZAVIMO TEISINTI VIDAUS SANDORIO IŠIMTIMI NEDERĖTŲ
Konferencijoje „Viešieji pirkimai 2015: sprendimai verslui“ Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja Jūratė Šovienė diskutavo, ar rinkos monopolizavimą galime pateisinti vidaus sandorio išimtimi.
Savo pranešime Jūratė Šovienė pažymėjo, kad nors vidaus sandorių tikslas yra efektyvus viešųjų lėšų panaudojimas, perkant prekes ar paslaugas bei sutaupant viešojo pirkimo organizavimo išlaidas, praktika rodo priešingai. Vidaus sandoriai iškraipo konkurenciją, riboja privačią iniciatyvą, diskriminuoja verslą, o kai kuriais Konkurencijos tarybos tirtais atvejais netgi monopolizuoja rinką.
Vidaus sandorio išimtis suteikia viešajam sektoriui teisę be konkurencingos procedūros „tvarkytis“ taip, kaip jam patinka. Deja praktikoje už neefektyvų „tvarkymąsi“ tenka mokėti vartotojams: didesnės kainos už viešųjų paslaugų teikimą, prastesnė jų kokybė. Todėl klausimas dėl vidaus sandorio išimties reglamentavimo Lietuvos teisėje, įgyvendinant naująją viešųjų pirkimų direktyvą, privalo būti labai atsakingai sprendžiamas.
Viešai konsultacijai paskelbtame Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų rinkos tyrime (446.5 KB ) aiškiai matosi, kad konkurencingos procedūros taikymas parenkant atliekų tvarkytoją lemia mažesnes komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugų kainas. Esant panašiam gyventojų tankiui ir santykiniam atstumui iki sąvartyno, nekonkurencingu būdu paskirtos įmonės teikia nuo 14 iki 200 procentų brangesnes atliekų surinkimo ir vežimo paslaugas.
Jūratė Šoviene priminė konferencijos dalyviams ir 2015 m. sausio 15 d. Konstitucinio teismo sprendimą dėl kelių transporto kodekso. Konstitucinis Teismas išaiškino, kad Kelių transporto kodekso 171 straipsnio nuostata numatanti galimybę savivaldybėms ne konkurso būdu sudaryti sutartis su jų kontroliuojamais vežėjais gali būti taikoma tik išimtiniais atvejais – kai rinka paslaugos neteikia.
Atstovė viešiesiems ryšiams