KONKURENCIJOS TARYBOS PARENGTOSE GAIRĖSE – REKOMENDACIJOS ELEKTRONINĖS PREKYBOS VERSLUI
Konkurencijos taryba, siekdama prisidėti prie geresnio verslo supratimo apie konkurencijos teisės reikalavimus skaitmeninėje erdvėje, parengė Elektroninės prekybos gaires, kuriose pateikė aktualiausią informaciją apie konkurenciją ribojančių susitarimų draudimą bei rekomendacijas el. prekybos sektoriaus atstovams.
2023 m. Konkurencijos taryba kartu su kolegomis latviais atliko el. prekyviečių rinkos stebėseną ir pristatė jos išvadas, o šiemet skaitmenines rinkas įtraukė tarp prioritetinių institucijos veiklos sričių. Tikimasi, jog parengtos gairės padės prekių ir paslaugų tiekėjams, platintojams bei el. prekyviečių atstovams geriau suprasti, kokie jų veiksmai gali kelti konkurencijos ribojimo riziką, ir leis išvengti galimų pažeidimų.
Dokumente pateikiami išsamūs paaiškinimai ir praktiniai pavyzdžiai dėl konkurencijos taisyklių taikymo kainodarai, reikalavimams prekybai internetu, reklamai internete, el. prekyviečių, tarp jų – ir hibridinių, veiklai.
Atkreipiamas dėmesys, jog platintojai turi savarankiškai nustatyti prekių ir paslaugų, parduodamų internetu, kainas, nederindami jų nei su konkurentais, nei su prekių tiekėjais. Tiekėjai, savo ruožtu, negali trukdyti platintojams ar jų klientams veiksmingai naudotis internetu prekėms ar paslaugoms parduoti. Gairėse taip pat aptariama, kokie tiekėjų reikalavimai platintojų internetinei reklamai yra teisėti, o kurie galėtų pažeisti konkurencijos teisę, pristatomi papildomi konkurencijos taisyklių reikalavimai el. prekyvietėms, paaiškinama, kokiais atvejais ir kaip derėtų atlikti tam tikrų veiksmų poveikio konkurencijai vertinimą.
Pastaraisiais metais Konkurencijos taryba pastebi, kad vis daugiau įmonių vykdant prekybą internetu, tampa aktualu verslui priminti apie draudimą susitarti dėl perpardavimo kainų. Institucija yra siuntusi įmonėms įspėjimų ir raginimų peržiūrėti savo verslo praktiką, be to, pernai nustatė neleistiną susitarimą tarp kosmetikos priemonių gamintojos ir jos produkcijos platintojų, o šiemet išsiuntė pranešimą apie galimą tokio pobūdžio pažeidimą maisto papildais bei kosmetikos priemonėmis prekiaujančioms bendrovėms.
„Parengtu dokumentu norime dar kartą atkreipti verslo dėmesį, jog draudžiama derinti kainas ne tik konkurentams, bet ir tiekėjams bei platintojams, prekiaujantiems tiek el. prekyvietėse, tiek fizinėse parduotuvėse. Tikimės, kad institucijos ekspertų parengtose gairėse pateikti paaiškinimai, rekomendacijos ir praktiniai pavyzdžiai padės elektroninėje erdvėje veikiantiems verslo atstovams suprasti, kokie tiekėjų ar prekių platintojų veiksmai gali riboti konkurenciją, ir leis išvengti rizikos pažeisti Konkurencijos įstatymą“, – sakė Konkurencijos tarybos pirmininkės pavaduotoja Irma Urmonaitė.
Gairės nėra privalomas norminio pobūdžio teisės aktas, jose aptariama tik dalis konkurencijos teisės draudžiamo elgesio pavyzdžių ir pateikiamos aktualiausios rekomendacijos.