UŽ DRAUDŽIAMĄ SUSITARIMĄ NUBAUSTA LIETUVOS KINOLOGŲ DRAUGIJA
Konkurencijos taryba priėmė nutarimą, kuriuo pripažino, kad Lietuvos kinologų draugija (LKD), nustatydama draudimą savo nariams parduoti šuniukus su Lietuvos kinologų draugijos išduotais dokumentais fiziniams ir/ar juridiniams asmenims, turintiems tikslą juos perparduoti, pažeidė Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio reikalavimus. Už Konkurencijos įstatymo pažeidimą Lietuvos kinologų draugijai skirta 32 300 Lt bauda. LKD taip pat įpareigota nutraukti Konkurencijos įstatymo pažeidimą, jei jis vis dar yra tęsiamas. Konkurencijos taryba taip pat įpareigojo LKD panaikinti šios draugijos Šunų veisimo nuostatuose numatytą reikalavimą veisėjams per vieną mėnesį nuo šuniuko perdavimo datos pateikti LKD sekretoriatui šuniuko perdavimą naujam savininkui patvirtinančių dokumentų kopijas.
Tyrimą Konkurencijos taryba atliko gavusi IĮ „Terra Animalis“, užsiimančios mažmeninės prekybos veikla parduotuvių tinkle „KIKA“, prašymą ištirti LKD veiksmus bei jų atitiktį Konkurencijos įstatymo reikalavimams. Įmonė „Terra Animalis“ savo prašyme nurodė, jog LKD internetiniame puslapyje yra viešai išplatinusi draudimą pardavinėti šuniukus su LKD išduotais kilmės dokumentais parduotuvėse – pardavinėti leidžiama tik iš veislynų. Buvo teigiama, kad nustatytas draudimas nepagrįstas, kadangi Tarptautinės kinologų organizacijos (FCI), kurios narė yra ir LKD, dokumentuose nėra jokių apribojimų prekiauti šuniukais.
LKD vienija 37 šunininkystės klubus, kurie jungia šunų savininkus, asmenis, veisiančius grynaveislius šunis, taipogi asmenis, kurie tiesiog augina šunis. LKD nariai (klubai, o taip pat ir jų nariai) privalo laikytis įstatų ir vidaus taisyklių, o jų nesilaikantys nariai gali būti šalinami iš draugijos. LKD yra vienintelė organizacija, turinti teisę oficialiai atstovauti Lietuvos kinologams Tarptautinėje kinologų federacijoje - didžiausioje pasaulyje tarptautinėje kinologų organizacijoje - narystė kurioje yra laikoma prestižo reikalu. LKD vienija apie 90 procentų visų Lietuvos šunų veisėjų.
Siekiant tinkamai įvertinti LKD veiksmus, tyrimo metu buvo analizuojami teisės aktai, reglamentuojantys naminių gyvūnų, įskaitant šuniukų, pardavimo Lietuvos Respublikoje sąlygas ir principus.
Išanalizavus surinktą informaciją ir įvertinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes, buvo padaryta išvada, kad LKD, priimdama sprendimus (tiek valdymo organų susirinkimuose, tiek ir veisimo taisyklėse) drausti parduoti šuniukus su LKD išduotais dokumentais fiziniams ir (ar) juridiniams asmenims, turintiems tikslą juos perparduoti, ribojo konkurenciją veislinių šuniukų su LKD išduotais kilmės dokumentais pardavimo rinkoje Lietuvos Respublikoje. Veislynai, kurių veisiami šuniukai turi kilmės dokumentus Lietuvoje, bei kiti LKD nariai, privalėdami laikytis LKD priimtų sprendimų bei atsižvelgdami į už tokių sprendimų nesilaikymą gresiančias sankcijas, netiekė veislinių šuniukų į parduotuves. Tokiais veiksmais buvo užkirstas kelias konkurentams (zooprekių parduotuvėms bei kitiems perpardavėjams) veikti rinkoje. Nustatydama, jog LKD veisėjai parduotuvėms ir kitiems perpardavėjams netieks nė vieno šuniuko, LKD tokiu būdu užsitikrino, kad parduotuvės ir prekiautojai nedarys LKD veisėjams konkurencinio spaudimo, kadangi tokiu būdu iš esmės iš atitinkamos šuniukų su LKD išduotais kilmės dokumentais pardavimo rinkos Lietuvoje buvo pašalinti esami ( ar potencialūs) konkurentai. Be to, tokie LKD veiksmai apribojo ir patiems veisėjams laisvę savarankiškai spręsti klausimus, susijusius su šuniukų pardavimu parduotuvėms ar kitiems perpardavėjams, ir tokiu būdu visiškai eliminavo jų tarpusavio konkurenciją dėl šuniukų pardavimo minėtiems subjektams.
Nors LKD draudimą pardavinėti šuniukus su kilmės dokumentais parduotuvėse grindžia gyvūnų gerovės siekiu, tačiau Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba leidžia pardavinėti gyvūnus zooprekių parduotuvėse.
Konkurencijos taryba atkreipė dėmesį ir į tai, kad LKD yra sukūrusi tam tikrą savo narių vykdomos šuniukų pardavimo veiklos priežiūros ir kontrolės mechanizmą. Tyrimo metu nustatyta, kad LKD įpareigojimas per nustatytą terminą nuo šuniukų pirkimo - pardavimo sutarties pasirašymo dienos perduoti sutarties kopijas, užtikrino LKD nustatyto draudimo kontrolę, nes sutartyse reikėjo nurodyti, be kita ko, kam šuniukas parduotas.
Įvertinusi atlikto tyrimo, kuris apėmė 2007-2009 m. laikotarpį, išvadas, Konkurencijos taryba pripažino, kad LKD savo veiksmais pažeidė Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio 1 dalį, kuria draudžiami visi susitarimai, kuriais siekiama riboti konkurenciją ar kurie riboja ar gali riboti konkurenciją. Vertindama pažeidimo pobūdį Konkurencijos taryba atsižvelgė į tai, kad LKD veiksmai, kuriais šiuo atveju buvo nustatytas draudimas savo nariams tiekti veislinius šuniukus kitiems ūkio subjektams ar fiziniams asmenims, besiverčiantiems prekybine veikla, t.y. turintiems tikslą šuniukus perparduoti, bei prekybos kiekių nustatymas, yra horizontalus susitarimas. Tokio pobūdžio susitarimai laikomi vienais iš didžiausių konkurencijos pažeidimų.
Skirdama baudą už Konkurencijos įstatymo pažeidimą Konkurencijos taryba įvertino ekonominę situaciją, dėl kurios ūkio subjektai patiria finansinių sunkumų, bei vadovavosi teisingumo ir proporcingumo skiriant baudas principais.
Atstovė viešiesiems ryšiams