BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Šiame tinklapyje gali būti naudojami slapukai ar kiti jūsų asmens duomenys tinklapio funkcionalumo tikslais. Kai kurie iš šių slapukų yra būtini, o kiti padeda mums patobulinti jūsų patirtį ir gauti duomenų, kaip ši svetainė yra naudojama.

Duomenų apsaugos politika Slapukų naudojimo taisyklės

KONSTITUCINIS TEISMAS: VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NUOSTATOS PRIEŠTARAUJA KONSTITUCIJAI

Šiandien Konstitucinis Teismas paskelbė, kad Vietos savivaldos įstatymo (VSĮ) nuostatos, kuriomis buvo įteisintos išimtys dėl konkurencijos taisyklių taikymo savivaldybių sudaromiems vidaus sandoriams, prieštarauja pagrindiniam šalies įstatymui.

Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad VSĮ  nuostatos, leidžiančios savivaldybėms administruojant viešųjų paslaugų teikimą visais atvejais netaikyti reikalavimo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę, prieštarauja Konstitucijai.

Anot Teismo, pagal Konstituciją, galimybė, organizuojant tokių viešųjų paslaugų teikimą, nukrypti nuo minėtų reikalavimų įstatyme gali būti numatyta tik išimtiniais atvejais (be kita ko, kai, priešingu atveju, nebūtų įmanoma konkrečiu atveju užtikrinti teritorinei bendruomenei būtinų viešųjų paslaugų prieinamumo, teikimo nepertraukiamumo ir geros kokybės) ir tik tada, kai konkrečiu atveju įvertinama galimybė organizuoti teritorinei bendruomenei būtinų viešųjų paslaugų teikimą tokiu būdu, kuriuo būtų užtikrinta, be kita ko, sąžininga konkurencija.

Taigi, Konstitucinis Teismas pakartojo jau anksčiau teiktą išaiškinimą, kad vidaus sandoriai, organizuojant tam tikrų viešųjų paslaugų (vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo švietimo, socialinės globos arba sveikatos priežiūros įstaigose) teikimą, gali būti sudaromi tik išimtiniu atveju – tik jei taip siekiama užtikrinti, kad minėtos viešosios paslaugos būtų teikiamos nuolat, kad jomis galėtų naudotis visi gyventojai, kad jos būtų kokybiškos, be to, tik prieš tai įvertinus tokio sprendimo įtaką sąžiningai konkurencijai.

Į Konstitucinį Teismą kreipėsi Regionų administracinis teismas, prašydamas ištirti, ar Konstitucijai neprieštarauja pakeistos VSĮ nuostatos, numatančios savivaldybėms išimtį iš Konkurencijos įstatyme 4 straipsnyje nustatytų reikalavimų ir draudimų.

2023 m. liepos mėn. įsigaliojus Konkurencijos įstatymo ir VSĮ pataisoms, savivaldybėms buvo numatyta galimybė sudaryti vidaus sandorius su savo valdomomis įmonėmis be konkurencingos procedūros.

Tuomet Konkurencijos taryba, vertinusi pakeitimų projektą, teikė pastabas ir įvardijo rizikas, kad keičiamas teisinis reglamentavimas galėtų prieštarauti Konstitucinio Teismo, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo išaiškinimams bei Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos rekomendacijoms ir turėti neigiamų pasekmių viešiesiems finansams bei vartotojams.

Anot institucijos, tokia išimtis eliminuotų konkurencijos elementą reikšmingoje savivaldybių įsigyjamų paslaugų dalyje: šios paslaugos būtų įsigyjamos išimtinai iš savivaldybių valdomų įmonių, nevertinant tokių sprendimų poveikio konkurencijai ir nesudarant galimybės ūkio subjektams varžytis dėl paslaugų teikimo geriausiomis sąlygomis, pavyzdžiui, pasiūlant mažiausią kainą, aukščiausią paslaugų kokybę ir pan. Tokiu atveju būtų daromas neigiamas poveikis savivaldybių biudžetams ir vartotojams, kurie būtų priversti mokėti brangiau už prastesnės kokybės paslaugas.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas savo išvadoje taip pat buvo nurodęs, kad Seimo narių grupės parengti minėtų įstatymų pakeitimai prieštarauja Konstitucijos nuostatoms.

Atnaujinta: 2024 10 10