BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Šiame tinklapyje gali būti naudojami slapukai ar kiti jūsų asmens duomenys tinklapio funkcionalumo tikslais. Kai kurie iš šių slapukų yra būtini, o kiti padeda mums patobulinti jūsų patirtį ir gauti duomenų, kaip ši svetainė yra naudojama.

Duomenų apsaugos politika Slapukų naudojimo taisyklės

KONKURENCIJOS TARYBA: PREKYBININKŲ SKELBIAMOS NUOLAIDOS GALI KLAIDINTI VARTOTOJUS

2009 01 16

Pastaruoju metu, daugelyje prekybos centrų ir parduotuvių vykstant prekių išpardavimo ar kitoms akcijoms, į Konkurencijos tarybą kreipiasi vartotojai ir skundžiasi, jog tokia reklama neatitinka tikrovėje siūlomų nuolaidų. Konkurencijos taryba, siekdama užkirsti kelią nesąžiningai komercinei veiklai vartotojų atžvilgiu skleidžiant klaidinančią reklamą, atkreipia prekybininkų dėmesį į kai kuriuos skelbiamus teiginius, kurie gali turėti klaidinančios reklamos požymių.

Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos narė Jūratė Šovienė akcentuoja, kad tik teisinga, išsami ir tinkamai pateikta reklama atitinka vartotojų interesus, užtikrina sąžiningą ūkio subjektų tarpusavio konkurenciją.

„Prekės kaina yra vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių vartotojų elgseną, dėl to sprendžiant, ar įmonių skleidžiama reklama yra klaidinanti, ypač atsižvelgiama į prekės ar paslaugos kainą, jos apskaičiavimo būdą. Nuolaida, kuri patraukia vartotoją ir skatina jį įsigyti ūkio subjekto siūlomas prekes ar teikiamas paslaugas, yra laikoma viena iš kainos sudedamųjų dalių. Todėl skelbiamos nuolaidos privalo neklaidinti vartotojų“,- teigia J. Šovienė.

Kaip rodo mažmeninės prekybos Lietuvoje praktika, ūkio subjektai, norėdami užsitikrinti kuo didesnį pirkėjų palankumą, dažnai vartotojams siūlo įvairias nuolaidas. Pavyzdžiui, vitrinoje puikuojasi spalvotas plakatas: „Didysis išpardavimas. Nuolaidos iki 75 proc.“, arba televizijoje intensyviai transliuojamas video klipas: „Akcija – nuolaidos iki 50 proc.“ ir pan. Žinoma, tokia rinkodara vartotojo požiūriu yra sveikintina, kadangi pirkėjas iš tiesų gauna informaciją apie galimybę įsigyti prekių už patrauklią kainą.

Tačiau, ar visada taip ir yra? Esant abejonių dėl minėto pobūdžio „akcijų“, „išpardavimų“ teiginių teisingumo, Konkurencijos taryba atkreipia dėmesį į kelis esminius dalykus.

Pirma, atkreiptinas dėmesys į reklamų teiginius apie skirtingų prekių kiekį su maksimalia reklamuojama nuolaida.

Pastebėtina, kad reklama, skelbianti „Nuolaidos iki 50 proc.“, akcentuoja vartotojui būtent skaičių „50“, taigi vartotojas, atėjęs į parduotuvę, pagrįstai tikisi, kad dauguma parduotuvėje parduodamų prekių bus su 50 procentų nuolaida. Nepasitvirtinus vartotojo lūkesčiams, tokia reklama gali būti pripažinta klaidinančia.

Antra, siekiant išvengti vartotojų klaidinimo, atkreiptinas dėmesys į tai, kad vartotojams siūlomos nuolaidos privalo būti realios.

Prekybininkai, prieš organizuodami „išpardavimus“ ar „akcijas“ dirbtinai pakėlę prekių kainas, o tokių priemonių vykdymo metu – tariamai suteikę nuolaidas, taip pat gali būti patraukti atsakomybėn už klaidinančios reklamos naudojimą.

Konkurencijos taryba pabrėžia: reklamos davėjas atsako už reklamos teiginių teisingumą, todėl įmonės, dar prieš reklamuodamos savo prekes ir teikiamas paslaugas, privalo įvertinti, ar visi būsimoje reklamoje naudojami teiginiai yra teisingi, ar informacija pateikiama išsamiai ir ar jos pateikimo būdas neklaidins vartotojų. Prekybininkai privalo įsitikinti, kad galės ištesėti reklamoje pateikiamus pažadus vartotojams.

Konkurencijos taryba primena, kad už klaidinančios reklamos naudojimą ūkio subjektams gali būti skiriama iki 30 000 litų bauda, įpareigojimas paneigti reklamą. Nustačius atsakomybę sunkinančias aplinkybes, bauda gali būti skiriama ir didesnė – iki 120 000 Lt. O vartotojai ir konkurentai, nukentėję nuo klaidinančios reklamos, dėl žalos atlyginimo turi teisę kreiptis į teismą.

Atstovė viešiesiems ryšiams
Atnaujinta: 2016 06 22