PAKEITUS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSĄ, KONKURENCIJOS TARYBOS NUSTATYTAS ĮPAREIGOJIMAS DĖL KONKURENCINGŲ VEŽĖJŲ ATRANKŲ TAPO NEBEAKTUALUS
Seimui pakeitus teisinį reguliavimą, Konkurencijos taryba nusprendė nevertinti, ar Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) įvykdė nustatytą įpareigojimą – nutraukti pratęstas sutartis su tarpmiestinių maršrutų vežėjais ir organizuoti konkurencingą procedūrą naujiems vežėjams atrinkti, nes šis klausimas tapo nebeaktualus.
Konkurencijos taryba 2020 m. liepą paskelbė, kad LTSA, daugelį metų pratęsdama sutartis su tais pačiais vežėjais, neužtikrino sąžiningos konkurencijos laisvės keleivių vežimo tarpmiestiniais maršrutais srityje ir savo sprendimais teikė privilegijas rinkoje jau veikiančioms įmonėms. LTSA sprendimai lėmė, kad rinka tapo uždara: tuo pačiu maršrutu visą laiką vežė tas pats vežėjas ar keli vežėjai, o patekti į rinką naujam ūkio subjektui buvo praktiškai neįmanoma.
Konkurencijos taryba už Konkurencijos įstatymo pažeidimą LTSA skyrė 43 120 Eur baudą ir įpareigojo šią instituciją ne vėliau kaip per 8 mėnesius nuo nutarimo paskelbimo nutraukti sutartis su 42 vežėjais bei organizuoti konkurencingą atrankos procedūrą. Vėliau Konkurencijos taryba patenkino LTSA prašymą ir įpareigojimo terminą pratęsė iki 2021 m. lapkričio.
Konkurencijos tarybos išvadas 2021 m. spalį patvirtinęs Vilniaus apygardos administracinis teismas įpareigojimo terminą dar nukėlė – LTSA buvo įpareigota įvykdyti konkurencingas vežėjų atrankos procedūras iki 2022 m. gruodžio 31 d.
LTSA buvo pradėjusi vykdyti minėtą įpareigojimą, tačiau konkurencingas vežėjų atrankos procedūras nutraukė, nes nuo 2023 m. kovo 31 d. įsigaliojo Kelių transporto kodekso pataisos, kuriomis buvo pakeistas keleivių vežimo tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais organizavimas.
Šiuo metu galiojantis teisinis reguliavimas nustato, kad sutartys su vežėjais galios iki 2023 m. birželio 30 d. Nuo liepos 1 d. vežėjas, norėdamas gauti leidimą vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutu, turės pateikti LTSA pranešimą ir dokumentus, kad atitinka vežėjui keliamus reikalavimus, o LTSA spręs, ar leidimą išduoti. Konkursai vežėjams atrinkti nebus organizuojami, nes, kaip numatyta Kelių transporto kodekse, vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutu galės tie vežėjai, kurie turės LTSA išduotą leidimą ir bus su LTSA sudarę paslaugų teikimo sutartį.
Atsižvelgusi į pakeistą teisinį reguliavimą, Konkurencijos taryba nusprendė, kad nustatytas įpareigojimas LTSA tapo nebeaktualus.
Priminsime, jog Seimui svarstant Kelių transporto kodekso projektą, Konkurencijos taryba teikė vertinimą, kad tam tikros siūlomos nuostatos potencialiai galėtų sudaryti nevienodas konkurencijos sąlygas tolimojo reguliaraus keleivių vežimo paslaugų sektoriuje veikiantiems ūkio subjektams. Į dalį institucijos pastabų buvo atsižvelgta.